Oletteko panneet merkille nuo kauhealla energialla kokouksiaan kahviloissa pitävät tulevaisuuden miljonäärit? Vastikään saivat tuomionsa Moven verkostofaaraot.

En tiedä olivatko juuri Moven väkeä, jotka roikkuivat Börsin kahvilassa silloin kun itse pidin tapanani käydä siellä sufeeta siemailemassa, mutta kauas heistä paistoi se, että verkostomarkkinoijia ollaan.

Olen itse joutunut värväyksen kohteeksi (Quorum ja nuo mainiot henkilökohtaiset hälyttimet, joilla saattoi vinkata kanssaveljille: "Ollaan samaa porukkaa, matkalla sille yksityiselle saarelle jossain etelämerellä") joskus aiemmin, joten tunnistan oireet helposti. Nuoria, boostattua itsevarmuutta ja kultaista tulevaisuutta uhkuvat protomyyntimiehet, joista osa on omaksunut roolinsa paremmin ja osa vain roikkuu mukana.

Itse en koskaan kyennyt tyrkyttämään tutuilleni kamaa, jota saa kaupasta halvemmalla ja helpommin - jos sattuu oikeasti tarvitsemaan - tai ideologian mukaansatempaavuutta, vaikka tutuille oville minua kyörättiin (spontaani toiminta, jatkuva myynti, elämä pelkkää markkinointia), mutta parit hengennostatustilaisuudet kävin katsomassa ihan sosiologisen tutkimuksen merkeissä.

Tokihan jossain takaraivossa takoi kysymys, voisiko homma todella toimia vaikka alkuun vastenmieliseltä vaikuttikin. Lupauksia loistavasta tulevaisuudesta indoktrinoitiin jatkuvalla syötteellä. "Pois en lähde kulumallakaan," sai kuulla moneen otteeseen henkistyneellä hymyllä säestettynä...

Uskonnostahan tuossakin on kysymys. Jumalan asemaan on noussut raha, ja ylösnousemuksen paikan vienyt koroilla eläminen parin vuoden ankaran kilvoittelun jälkeen, mutta metodina on perinteinen jehovalainen käännytys. Hehkutettava tuotepataljoona on vasta juuri rantautumassa Suomeen, parin vuoden sisään homma "räjähtää". Kannattaa lähteä mukaan nyt - voi sitten kuoria kermat päältä kun hitaammatkin tajuavat systeemin loistavuuden. Noh, tarkemmin asioista täällä ja täällä ja täällä ja täällä. Noin alkajaisiksi.