Nykyihminen totutetaan ihan kybällä siihen, että mikään myyty laite tahi palvelu ei toimi. Hommaa digiboksi: ensimmäisen illan lähetykset näkyvät - hiukan nykivinä, mutta kuitenkin - seuraavana ne eivät näy. Eivätkä sitä seuraavana. Vika ei ole boksissa, vaan lähetyksessä. Onneksi Turku-TV ja Urheilukanava näkyvät, eli siis ne kanavat joita et kuunaan katso. Mutta vaikka pääkanavat näkyvät analogisesti, digitaalisesti niistä ei ole mitään tietoa. Kenties olet tällännyt itsesi asumaan huonoon paikkaan? Kuva on loistava silloin kun sattuu näkymään. Lähetys pätkii koko ajan, mutta kuvanlaatu kompensoinee tämän.

Kotisivujen ylläpitäjänä myöskin saa kiristellä hampaita. Ftp-yhteys jostain syystä on poikki, joten sivuja ei pääse päivittämään. Sivut jostain syystä eivät löydy juuri tänään, juuri nyt niitä ei näyttäisi olevan olemassa. Otapa yhteyttä asiakaspalveluun... Tähänkin meitä totutetaan, ja ilmeisesti ehdollistaminen toimii vallan mainiosti, koska henkilökuntaa voidaan asiakaspalvelusta potkia jatkuvasti pihalle: palvelua ei saa, paitsi ehkä tietymättömän ajan kuluttua, ja sittenkin ihmiseltä, joka ei tiedä mistään mitään. "Minäpä yhdistän tuonne lankaviidakkoon."

Tai laita palautetta sähköpostilla! Viikon kuluttua alkaa putoilla vastauksia, joiden mukaan kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Minä vain sitä ihmettelen, että onko byrokratia upotettu suomalaisiin geeneihin niin tehokkaasti, että instituutioilla todella on varaa lyödä asiakkaita laimin - ja siis parantaa liikevaihtoa irtisanomisilla? Mitä? Onko näin?