Mursunpidot on jälleen raivannut tiensä tietämättömyyden suosta. Jostain syystä lähes viikon ajan nettiin pääseminen oli peräti mahdotonta. Miksi? Moni ei tiedä; tätä on diagnosoitu. Heti sen myrskyn jälkeen, seuraavana päivänä, nettiin pääseminen osoittautui mahdottomaksi. Oli varsin helppo olettaa, että palveluntarjoajalla on jokin yhteyshommeli kämähtänyt, joten tyydyin odottelemaan. Maanantaina kuitenkin soitin Soneralle, missä vastassa oli tiedotus: ”Jono on yli kolmekymmentä minuuttia.” Selvästikin jotain häikkää oli olemassa.

Joten soitin Auriaan, mistä liittymän alun perin olin hankkinut. Kymmenen minuutin odottelun jälkeen pääsin vihdoin kertomaan asiani. Jotain häikkää Soneralla oli ollut, ja jonotusaikakin oli venynyt reippaasti yli tuntiin. Tein vikailmoituksen.

Viiden päivän jälkeen soitin uudestaan Soneraan. Jono oli hivenen väljentynyt, joten päätin odotella linjoilla jälleen. Vartin jälkeen pääsin taas pakisemaan. Kävi ilmi, että edellinen vikailmoitus ei ollut Soneralle asti päätynyt, joten tein uuden. Sitten soitin Härkätien puhelimeen, jonka linjojen kautta laajakaistani kulkee.

Kukaan ei osannut sanoa missä vika voisi olla, paitsi lopulta Auriasta soitettiin ja tultiin siihen tulokseen että koneessa itsessään, tahi modeemissa on jotain kämähtänyt. Mutta mikä? Ethernet-kortti tai -piuha? Modeemi? Ei moni tiedä. Onneksi tuo värkki on kaksipaikkainen – ethernetin lisäksi on myös usb-portti, jonka kautta homma nyt kulkee. Tosin senkin toimitaan saattaminen kesti, ja lopulta funkkaaminen alkoi siitä, kun avasin palomuurista jostain syystä sulkeutuneet ohjelmaportit. Miksi ja missä välissä internetselaimelta oli evätty kulku verkkoon? Tai sähköpostiohjelmalta?

En edelleenkään tiedä missä vika alunperin oli, mutta homma toimii edes auttavasti. Tyydyn osaani sen aikaa, että saan kerättyä ongelmanratkaisuenergiani kasaan.