Viime perjantaina kun en siis saanut kotisivuja päivitettyä ja lähetin Soneralle palautetta, pystytin oman vedonlyöntikohteen - joka nyt on (jo!) ratkennut. Sehän näytti tältä:

1) kuinka kauan kestää että tuohon palautteeseen vastataan?
2) milloin asia korjaantuu?
3) onko vastausmeilissä jotain oikeaa asiaa vai silkkaa lööperiä?

Palautteeseen vastattiin jo tänään, joten oma veikkaukseni kohtaan 1) meni pessimistisyydessään pieleen. Kohdassa 2) olin rutinoituneesti oikealla suunnalla - tilannehan korjaantui ihmeenomaisesti jo maanantaina. Kohta 3) toi yllätyksen: siellä on ihan oikeaa asiaa ftp:n vaihtoehtoisista käyttötavoista. Papukaijamerkki siitä. Sen toki arvasin että Sonera ei myönnä mitään ongelmaa olevan/olleen siellä päässä - veikkailtiin että palomuuri olisi estänyt tai ftp-ohjelmassa olisi ongelma; että kannattaisi kokeilla toisella tai pistää palomuuria pois päältä. No, tokihan kokeilin parilla ohjelmalla (toinen "Sonera ftp") tuota päivitystä, ja molemmissa mätti samanaikaisesti. En myöskään käsitä miksi palomuuri blokkaisi yhtäkkiä kun yleensä se ei sitä tee. Mutta tiedänpähän nyt vielä monia muita tapoja yrittää ratkaista ongelma.

---

...siis yrittää. Tottahan ftp-yhteys meni taas tänään poikki. Joten meilasin lisää kysymyksiä helpdeskille...

---

...mutta sitten kärsimättömänä ihmisenä latasin itselleni Mozilla Suiten, johon on bundlattuna tuo Composer, ja sillä sainkin käden käänteessä korjattua tilanteen. Joten herää kysymys (ainakin yksi): miksi jotkut ohjelmat toimivat ja jotkut eivät? Joku IT-guru varmaan tietää, mutta tuskin ymmärtäisin vastausta, joten tyydyn siihen että ainakin jokin ratkaisu on olemassa - tuurilla meikäläinen on ennenkin kaiken hoidellut.

Se toinen kysymys kuitenkin... Minkä tähden Mozillalla on Firefox ja Thunderbird ynnä ihan samoja tontteja (ja enemmän) täyttävä Suite - kun ilmaisohjelmahan tämäkin on. Pro-versioista yleensä pitää jotain pulittaa... Vaan samapa tuo. Pääasia että probleemit järjestyvät.