Tiesittekö te, että kierrettyään sankarillisesti Afrikan "Vasco da Gaman merimiehet hämmästyivät 1498, kun itäafrikkalaisilla oli päässään kirjailtuja silkkipäähineitä ja kun he pilkkasivat portugalilaisten mitättömän pieniä laivoja ja vaatimattomia tuliaisia"? Minä en tiennyt. Erkki Toivanen kirjassaan "Eurooppalaisuuden rajoilla" kuitenkin kertoo jotain, mitä länsimaisilla historiantunneilla aktiivisesti jätetään kertomatta: Kiinan kauppalaivasto oli seitsemisenkymmentä vuotta aiemmin käynyt seitsemään otteeseen kääntymässä Punaisella merellä, Persianlahdella ja Afrikan rannoilla.

Monellako laivalla oltiin oltu liikkeellä? Kolmella tuhannella viidellä sadalla (3500). Niistä jokunen kymmentä oli sen kokoluokan laivoja, että Kolumbuksen kaikki kolme botskia mahtuisivat yhden sellaisen sisään. 1433 Ming-dynastian keisari kuitenkin kielsi matkat ulkomaille. Miksi? Ei moni tiedä; hänelle kai tuli vaan semmonen olo. Kiina pantiin kiinni. Kolmimastoisten tai sitä suurempien rakentaminen kiellettiin. Päätöstä vastaan kapinoineita otettiin hengiltä.

Järjettömältä tuntuu tuollainen haaskuu, mutta joka tapauksessa - palataksemme varsinaiseen pointtiin - minä ainakin muistelen historian opettajien paukutelleen henkseleitä kun länsimaisilla oli niin kehittynyt laivasto imperialismin alkumetreillä. "Eihän niillä kiinalaisilla ollut kuin noita dzonkkeja, jotka ovat kaikkea muuta kuin merikelpoisia verrattuna eurooppalaisten kaljaaseihin (Olivatkohan ne kaljaaseja silloin? Ja kiinalaisilla dzonkkeja? Hatusta vedin taas, koko tämän repliikin, mutta asenne tullee selväksi...)". Eurooppalaista ylimielisyyttä, jonka perustuksen vakautta (huteruutta) pääsemme hiljalleen taas testaamaan kun itä vähitellen aktivoituu... Länsimaisen sivistyksen korskea eliitti huomannee asuvansa korttitalossa.
---
*Niin niin, otsikko ei taas vastaa sisältöä... Iski runollisuuden puuska.